DIT WEEKEND ZIT VOL

Herfst Wijn- en Wandelweekend Moezel

Vrijdag 15 oktober tot en met Maandag 18 oktober 2021

De oogsten met de daarbij behorende wijnfeesten zijn voorbij en de bladeren transformeren van groen naar rood, bruin en geel. Het herfstlicht  geeft een bijzondere gloed aan alles en de frisse ochtenden geven nieuwe energie!

Op de Midden-Moezel staan bekende wijngemeenschappen en beroemde wijngaarden in de rij. Wereldberoemde Riesling wijnen groeien hier op de leisteen verwerende gronden. Reeds erkenden de Romeinen, die meer dan 2000 jaar geleden naar de Moezel kwamen, de bijzondere geschiktheid van de steile hellingen voor wijnstokgewassen en intensief nagestreefde wijnbouw. Al snel werd wijn geëxporteerd van de Moezel naar andere delen van het Romeinse Rijk. Deze traditie is ook tot op de dag van vandaag voortgezet. Mosel-Saar-Ruwer heeft het hoogste exportaandeel onder Duitse wijnbouwregio's.

Na de ineenstorting van het Romeinse Rijk, werd de wijncultuur vooral ontwikkeld door de talrijke kloosters van de regio, die nog steeds tot uiting komt in de wijnnamen met kerkelijke referentie en de oude kloosterlandgoederen, die in bijna alle plaatsen van de Moezel te vinden zijn. Dit weekend gaan wij wandelen door de wijnterrassen en bezoeken we mooie wijndorpjes.

Vrijdag 15 oktober 2021

We vertrekken om 9 uur vanuit Bergambacht en rijden via de A2, langs enkele opstapplaatsen, Nederland uit. Onderweg een koffie-, lunch- en plasstop zodat we bij aankomst ergens rond 14 uur direct aan de wandel kunnen. Op 10 minuten van ons standplaats vinden we de rondwandeling Pissamann van circa 9,5 km . Een onderdeel daarvan is het wijnleerpad dat sinds 2010 bestaat. Langs dit pad staan 15 tafels die duidelijke informatie geven over het werk van de wijnmakers, de druivenrassen etc. Het pad leidt ons door de Merler wijngaarden met hun pieken en prachtige uitkijkpunten. Het Pissamannetje wijst ons de weg en waakt over de wijnfestivals. De uitspraak hier is "De wijn vormt het landschap en het landschap vormt de wijn".

Daarna rijden we naar het vakantiehuis om ons te installeren en zoeken een restaurant uit in Pünderich.

Zaterdag 16 oktober 2021

Vandaag staat er een rondwandeling van ruim 16 km op het programma. De verwachting is dat we, gezien de vele bezienswaardigheden op ons pad hier 6 uur over doen. We gaan deze dag dus vroeg op pad. De bus parkeren we aan de Moezel in Trarbach. We wandelen de brug over naar Traben, er dwars doorheen naar boven naar de Mont Royal, langs het zweefvliegveld en het klimpark bereiken we de ruïnes van het fort Mont Royal. Deze werd gebouwd voor Lodewijk XIV volgens de plannen van de vestingbouwer Vauban en is vandaag de dag slechts een vestinggraf met enkele galerijen en wallen. We bereiken de andere kant van de berg en beginnen we aan de afdaling naar de Moezel. Nu valt het uitzicht op kasteel en de Sluizen van Enkirch. In het kleine dorpje Kövenig nemen we het veer naar de overkant naar Enkirch. Hier gaat de weg door het dorp achter de kerk langs omhoog en komen we boven de wijnvelden uit. Hier wandelen op hoogte zo'n kleine 5 km en komen daarbij langs het dorpje Starkenburg en zijn Burgruïne. Dan gaat het pad geleidelijk naar beneden en komen we uit bij de ruïnes van Grevenburg, die een prachtig uitzicht bieden over de moezel en Traben-Trarbach. Daarna verder naar beneden om bij de bus uit te komen.

TRABEN-TRARBACH

De stad Traben-Trarbach stond rond 1900 bekend als een van de belangrijkste wijnhandelssteden. Het is opmerkelijk dat de Art Nouveau stad aan de Moezel was de tweede grootste wijn hub in Europa op het moment, net na de grote Franse stad Bordeaux.
De reden voor deze uitzonderlijke positie was de grote vraag naar Riesling wijnen en export, met name naar Groot-Brittannië en het buitenland. Dit leidde tot de oprichting van meer dan 100 wijnbedrijven.
Daarom werd in de tweede helft van de 19e eeuw de capaciteit van de wijnkelders Traben-Trarbach vergroot en werden, zoals in geen enkele andere Moezelgemeenschap, grote delen van het stadscentrum gekelderd met deels meer verdiepingen en meer dan 100 meter lange gewelven.

's-Avonds rijden we naar het gehucht Beilstein, dat ook wel "het Doornroosje van de Moezel" wordt genoemd. Door vele omschreven als het mooiste en meest romantische Moezelplaatsje, wordt bij een wandeling door de smalle steegjes en straatjes van Beilstein al snel duidelijk, waarom dit plaatsje voor talrijke speelfilms als decor diende. Het bekijken kan dan ook niet echt als een wandeling worden beschouwd. Hier zoeken we een leuk restaurant uit voor diner.

Zondag 17 oktober 2021

Vandaag een ochtend en middagprogramma.  We gaan wederom vroeg op pad en de ochtend gebruiken we om de steilste wijnberg van Europa De Calmont te beklimmen in het dorpje Bremm aan de Midden-Moezel.

Met een stijgingspercentage op sommige gedeeltes van 68 graden kan je echt spreken van steil. Vroeger waren de aanwezige paden moeilijk begaanbaar voor de wijnboeren. Tegenwoordig zijn de paden voorzien van degelijke ladders, staalkabels en stijgbeugels en zijn dus veilig en begaanbaar. Dit neemt niet weg dat het werken voor de wijnbouwer op de Calmont bijzonder moeilijk en zwaar is.

Speciaal voor bezoekers van deze regio is er dus de avontuurlijk Calmont klettersteig wandelroute. De wandeling is circa 7 kilometer lang en duurt gemiddeld 3 uur. Startpunt is in Bremm achter de kerk. Vanaf het begin is duidelijk dat er hoogte moet worden overwonnen. Het klauteren, klimmen begint eigenlijk meteen al. Toch is het grootste deel van de route vrij vlak en makkelijk begaanbaar. Op bepaalde plaatsen zijn metalen ladders geplaatst om steile gedeeltes te kunnen overbruggen. Op andere stukken zijn kabels bevestigd als hulpmiddel om veilig over de smalle rotspaden te komen. De klim eist een behoorlijke inspanning. U dient dus over een goede conditie te beschikken en geen last van hoogtevrees te hebben. Gedurende de hele route heeft men steeds een prachtig uitzicht op de Moezel en de nabije omgeving. Deze wandeling is niet geschikt voor een hond. Dus mocht u degene zijn die een hond(je) meeneemt dan is het alternatief zelf wat in de omgeving wandelen en het dorpje bekijken, gedurende de tijd dat de rest deze wandeling doet.

Hierna rijden we binnendoor naar Cochem. We stoppen onderweg om nog even het Romeinse graf  van Nehren te bezoeken. In Cochem zoeken we een gezellige konditorei uit om te lunchen. Hierna  wandelen we richting het station om daar direct een kleine 2 km bergopwaarts naar de Pinnerkreuz te gaan, die een mooi uitzicht geeft over het plaatsje en de Rijksburcht. Daarna daalt de weg, komen we aan de rand van Cochem langs het Kapuzijnenklooster en gaan we via smalle steegjes verder naar beneden naar de oude binnenplaats waar de Martinsbron staat. We bekijken de rest van het plaatsje en komen zo weer bij het beginpunt uit. Deze wandeling is niet zo lang, circa 4 km, maar de klim is pittig.

We hebben voor deze dag weer genoeg inspanning gehad. We overleggen ter plaatse of we hier dineren of in Pünderich

Maandag 18 oktober 2021

De avond ervoor hebben we onze spullen al gepakt en klaar gezet. Na het ontbijt nog even het huis nalopen en dan vertrekken we uiterlijk 10 uur. We rijden in 20 minuten naar Bad Bertrich want ook het "binnenland" kan mooi zijn. Hier heb ik een rondwandeling uitgezet van circa 11 km.  Bad Bertrich is een kuuroord en we beginnen dan ook de wandeling in het kuurpark Römerkessel. Hierna wat naar boven. Het is een langgerekt smal dal waarin het watertje UeSS loopt. Het pad heeft enkele uitzichtpunten. Als we later in het dal aankomen, steken we het watertje over en klimmen omhoog naar  Burg Entersburg waarvan de toren rest. Ook deze geeft weer een mooi uitzicht. Terug naar het watertje en erlangs om uit te komen bij een mooi watervalletje. Hierna terug naar Bad Bertrich. Daar gaan we nog wat eten om met volle buik de terugweg naar Nederland aan te vangen.  De geplande aankomst in Bergambacht zal tussen 19 en 20 uur zijn.

Het vakantiehuis

Het huis ligt in het historische centrum op 2 minuten lopen van de Moezelboulevard. Het heeft 7 slaapkamers en betekent dat een ieder een eigen slaapkamer tot zijn/haar beschikking heeft. Er zijn 2 badkamers, een woonkamer en natuurlijk een keuken.  Als kers op de taart is er een grote voormalige winkelruimte waarin een houtkachel, een pooltafel, een eettafel voor 10 a 12 personen, bar, muziekinstallatie staat. Beddenlinnen is aanwezig maar u dient wel uw eigen handdoek mee te nemen. Het huis is het trotse bezit van het enthousiaste (Nederlandse) stel Dick en Dorine, die zelf al een hele tijd met veel plezier in Zell wonen.